Financieel Dagblad – Voetbalclubs maken inhaalslag met digitaal kanaal

 In Nieuws

Voetbalclubs leven van wedstrijd naar wedstrijd. In deze conservatieve wereld kreeg de digitalisering lang geen voet aan de grond. Dat verandert nu echter in rap tempo. Clubs komen steeds meer tot inzicht dat hun inkomsten relatief statisch zijn en er maar één ‘plek’ is om dat te veranderen. Met het slimme stadion, speciale applicaties en gepersonaliseerde profielen communiceren clubs direct met hun fans. Ze leren van hun gedrag en doen aan de hand van die profielen speciale aanbiedingen.

Digitale revolutie bij Real Madrid

Voorloper is Real Madrid die samen met Microsoft optrekt om in recordtempo de digitale revolutie door te voeren bij het grootste voetbalbedrijf van de wereld. Twee jaar terug wist de club nog niets van zijn fans. Nu zijn verschillende databases gekoppeld en is er een hypermoderne applicatie voor het mobiele kanaal. De onderneming weet steeds beter wie haar 450 miljoen ‘Madridista’s’ zijn.

Businessmodel

‘Het businessmodel van Real is de laatste vijftien jaar heel succesvol geweest’, zegt Stewart Mison, directeur sport bij Microsoft. Maar de druk op de inkomsten neemt toe. Zeker nu de uitzendrechten van de Spaanse voetbalcompetitie gezamenlijk verkocht worden door voetbalassociatie La Liga. Real verliest daarmee de controle op een belangrijk deel van zijn recettes. Mison: ‘Waar kijk je dan naar? Naar de fans natuurlijk!’ Hij geeft het voorbeeld van microbetalingen binnen de mobiele applicatie. Bijvoorbeeld voor speciale beelden van de wedstrijd. ‘Stel je sluit 10% van de fans aan voor € 10 per jaar, dan vloeit er zomaar € 450 mln in de kas van het bedrijf. Dat voelt wellicht als grootspraak, maar als je een club bent als Inter, Lazio, Barcelona of Juventus, dan is dat echt geen gek getal.’

Tot voor kort lag de focus bij voetbalclubs bij de geijkte drie-eenheid: kaartverkoop, uitzendrechten en marketinginkomsten. Die laatste categorie omvat onder meer merchandise, horeca en speciale marketingacties, zoals een betaalkaart van de club. Met het digitale kanaal boren de clubs een vierde inkomstenstroom aan.

In Nederland maakt PSV grote slagen met de digitalisering. De situatie bij de Eindhovenaren verschilde niet veel van die bij Madrid, vertelt Guus Pennings, marketingdirecteur bij de club. ‘We werken hard aan het koppelen van al onze databases in één systeem.’ Komende maand wordt de kaartverkoop aangesloten, later dit jaar volgt de (online)winkel.

Transitie

Het Brabantse voetbalbedrijf investeert fors in die digitale transitie. De komende jaren gaat het om miljoenen. PSV moest ook wel. Met een bezettingsgraad van 98% was de enige boost op de inkomsten het halen van de Champignons League. De investeringen in nieuwe digitale mogelijkheden betalen zich nu al uit. ‘We gaven bijvoorbeeld de laatste twee kaarten voor de wedstrijd PSV-Manchester United weg via Facebook. Daar haalden we 26.000 klantcontacten uit, waarvan 12.000 nieuwe.’ Aan de slimme inzet van internet, sociale media en databases koppelt het bedrijf harde omzetdoelstellingen. Pennings: ‘Onze ambitie is om de komende anderhalf jaar ten minste 20% extra omzet uit de fanbase te genereren.’

‘Ik denk dat alle clubs met hetzelfde bezig zijn’, zegt de woordvoerder van Feyenoord. Clubs werken onderling veel samen en wisselen ideeën uit. ‘Het is niet zo dat als Ajax of PSV het digitaal beter voor elkaar heeft, fans overstappen. De concurrentie op het veld telt hier niet.’

Lees het hele bericht in het FD van donderdag 12 november door Rutger Betlem

Recent Posts
Snel contact

Laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Betaalkaart-Heracles