‘Le Credit Sportif onderscheidt zich écht’

 In Nieuws

9 januari 2016 – Tekst: Harry van Dam

Wie tegenwoordig bij de thuiswedstrijden van FC Utrecht een biertje of een broodje worst koopt, betaalt simpelweg door zijn vooraf opgeladen FC Utrecht-betaalkaart op een kaartlezer te leggen. Het benodigde bedrag wordt ter plekke automatisch afgeschreven en op de display verschijnt het nieuwe saldo. Dankzij het kassa- en betaalsysteem van het jonge Utrechtse bedrijf  Le Credit Sportif is er geen tijdrovend gedoe meer met afrekenen met contant geld of omslachtige muntjessystemen, maar kun je snel en overzichtelijk je ‘transactie’ afhandelen. Gaat het saldo richting nul, dan volstaat een loopje naar één van de punten in het stadion waar de supporter voor de komende weken zijn tegoed kan ophogen. Dat kan hij trouwens thuis ook digitaal doen en het is zelfs mogelijk via je smartphone het saldo op peil te brengen.

Willem van Kralingen, ondernemer en één van de oprichters van Le Credit Sportif, heeft vanuit zijn kantoor een riant uitzicht op het speelveld van FC Utrecht. Le Credit Sportif is sinds afgelopen voorjaar namelijk gevestigd in het kantorendeel van Stadion Galgenwaard.

Hoe begon het voor Le Credit Sportif? Een gemakkelijk te bedienen en veilig kassasysteem voor kantines van amateursportverenigingen. Dat was acht jaar geleden het idee van een paar jonge Utrechters die naast hun studie samen in café Heerenplein  werkten. Nu, eind 2015, beschikken meer dan duizend amateurverenigingen over zo’n systeem en er komen er elke maand tientallen bij. En Le Credit Sportif heeft inmiddels meer dan vaste voet gekregen in het betaald voetbal. De eerste BVO die met Le Credit Sportif in zee ging, was NAC Breda. Daarna volgde al snel FC Dordrecht en inmiddels is het systeem van Le Credit Sportif ook operationeel bij N.E.C. Nijmegen, Heracles Almelo, Excelsior Rotterdam en sinds begin van dit seizoen bij FC Utrecht. Van Kralingen: “Ons unique selling point is dat ons systeem zowel on- als offline kan werken. Dus: valt in een stadion internet uit dan draait het systeem gewoon door, iets wat bij pinnen niet het geval zou zijn. Aan die eigenschap danken we onze sterke opmars in het betaald voetbal.”

DIENSTVERLENING BETER
Marieke Holleman, bij FC Utrecht verantwoordelijk voor de publieks-catering, is blij met het systeem van Le Credit Sportif. “FC Utrecht nam de publiekscatering in de zomer van 2014 zelf ter hand en bij mijn komst naar de club was het niet alleen de bedoeling de kwaliteit van de catering te verhogen, ook de dienstverlening moest veel beter”, vertelt ze. “En dat is inmiddels gelukt.  Aan de kwaliteit en de samenstelling van het assortiment is hard gewerkt, maar ook zijn extra verkooppunten gerealiseerd waardoor de rijen korter zijn geworden, terwijl de omzet per supporter omhoog is gegaan. Het nieuwe kassasysteem heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld”, aldus Holleman. “Bij wedstrijden in het betaald voetbal, met korte maar hevige piekmomenten, is het betaalsysteem cruciaal. En Le Credit Sportif onderscheidt zich daar echt mee. Je moet bedenken, dat we in de vijftien minuten van de rust tachtig procent van onze omzet van die dag moeten halen. Dat vraagt dus om hoge handelings-snelheid en grote efficiency.”

Na invoering van het cashless systeem van Le Credit Sportif heeft FC Utrecht ook veel meer inzicht in de exploitatie gekregen, legt Holleman uit. “Vroeger wist je pas achteraf, als je de munten zat te tellen, wat je had omgezet. Nu blijf ik continu, echt à la minute, op de hoogte van de gang van zaken en kan ik ook direct bijsturen als dat nodig is.” Bij grote drukte kan Holleman haar mensen onmiddellijk waarschuwen om op de voorraden te letten en zo nodig aan te vullen. Een voorbeeld: “Tegen FC Groningen voor de beker kregen we een verlenging”, vertelt ze. “Dan moet je natuurlijk je verkooppunten openhouden, maar dat heeft wel consequenties voor de organisatie en de voorraden. Dat kunnen we dan snel regelen.”

MUNTENSYSTEEM VEROUDERD
Het nieuwe kassasysteem kwam in de plaats van het verouderde systeem met munten. “We wilden al langer van dat systeem af. Het was al beter dan cash, maar ook niet meer van deze tijd. De handling was ingewikkeld, de automaten waren inmiddels gedateerd en men kon alleen in het stadion de munten kopen. Dat betekende vaak een extra rij voor de supporters. Met het nieuwe systeem hoeft dat niet meer, je kunt je kaart immers thuis al opwaarderen.” En er kleefden meer nadelen aan het muntensysteem, zegt Van Kralingen. “Het was ook fraudegevoelig, maar het belangrijkste bezwaar was dat je geen prijsdifferentiatie kon doorvoeren. Met die munten kon je niet een bepaald product een paar dubbeltjes in prijs verhogen of verlagen. Daarvoor was het systeem te log.”

Bij N.E.C. Nijmegen, waar ze voorheen werkte als horecamanager, maar ook via een werkgroep van de Eredivisie CV, zocht Holleman al naar een alternatief voor het systeem met de munten. “Er bleken heus wel systemen te bestaan, maar die waren technisch en organisatorisch niet echt volmaakt. Bovendien: voor clubs is het niet verantwoord tonnen te investeren in een systeem dat eens in de twee weken een paar uur draait en dus negentig procent van de tijd stil staat.” Van Kralingen: “Wij bieden de mogelijkheid ons systeem op basis van operational lease in te zetten. Wij zorgen dat alles er staat op de dagen dat het nodig is en kunnen de terminals daardoor ook elders plaatsen.” Dat kan bij een club zijn die op andere momenten dan FC Utrecht haar thuiswedstrijden speelt, maar Le Credit Sportif heeft inmiddels ook andere markten ontdekt. “Ons systeem voldoet ook uitstekend bij festivals, popconcerten en grote toernooien”, somt hij op.

‘INTERESSANTE PARTNER’
FC Utrecht was de eerste betaaldvoetbalclub waar Le Credit Sportif zijn kassa- en betaalsysteem op basis van operational lease neerzette. “Als we potentiële klanten over de vloer hebben, nemen we die altijd even mee naar ‘de overkant’ om te laten zien hoe FC Utrecht met de apparatuur werkt”, aldus Van Kralingen. “We stellen ze voor aan de mensen van de club, die natuurlijk heel goed vanuit de praktijk over hun ervaringen kunnen vertellen. Inmiddels zijn er dan ook al meer BVO’s die ons systeem leasen.” En de samenwerking met FC Utrecht, en met name Lagardère Sports (het voormalige Sport Five) dat de commerciële activiteiten voor FC Utrecht uitvoert, gaat nog verder. “Vanwege zijn internationale vertakkingen is Lagardère Sports voor ons een interessante partner”, zegt de Utrechtse ondernemer. “We zijn met ze op field trip naar Duitsland geweest om daar enkele clubs te bezoeken. En er is al een Duitse club hier geweest om de werking van ons systeem bij FC Utrecht te bekijken. Lagardère Sports helpt ons dus echt aan prima leads.”

SOEPELE OVERGANG
Net als bij de andere clubs is ook bij FC Utrecht de overgang van het muntensysteem naar het nieuwe kassa- en betaalsysteem soepel verlopen. “Dat is belangrijk”, zegt Van Kralingen. “In het algemeen zit niemand te wachten op veranderingen, dus moet je zoiets goed uitleggen.” Samen met FC Utrecht heeft Le Credit Sportif daar veel tijd en moeite in gestoken. “We hebben alle stakeholders bij dat proces betrokken”, vertelt Van Kralingen van Le Credit Sportif. “We hebben de medewerkers getraind, maar ook bijeenkomsten belegd met onder meer de supportersverenigingen en andere klanten. We kregen veel vragen, maar uiteindelijk heeft de overgang geen problemen opgeleverd. Integendeel, eigenlijk was iedereen vanaf het eerste moment gewend aan de nieuwe manier van werken.”

En de techniek blijft zich verder ontwikkelen. “Volgend seizoen kunnen de supporters afrekenen met hun seizoenkaart”, kondigt Holleman aan. “Dan hebben ze dus nog maar één kaart nodig. Maar ook dat is een tussenfase. Op den duur gaan we natuurlijk naar cashless betalen met je telefoon. We proberen het de supporters zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

Recent Posts
Snel contact

Laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search